Καινοτομίας

INSTITUTE FOR INNOVATION



Η καινοτομία είναι απαραίτητη για την επιβίωση και ευημερία της επιχείρησης σε βάθος χρόνου. Η δημιουργία νέων προϊόντων, υπηρεσιών και μοντέλων κερδών είναι η καύσιμη ύλη για την ανάπτυξη όχι μόνο των εταιριών αλλά και της εθνικής και παγκόσμιας οικονομίας. Η ανάγκη για καινοτομία είναι ακόμη πιο επιτακτική σήμερα, που οι επιχειρήσεις βρίσκονται εγκλωβισμένες σε επιχειρηματικές συμπληγάδες. Απομιμήσεις και αντιγραφές, «Ασιατική» λαίλαπα με «ακρίδες και μαϊμούδες», ταχύτατη ολοκλήρωση του κύκλου ζωής των προϊόντων και διαρκής αντιγραφή των επιτυχημένων συνταγών είναι μερικά μόνο από τα εμπόδια που έχουν να αντιμετωπίσουν οι αυθεντικές επιχειρήσεις. Οταν λέμε αυθεντικές επιχειρήσεις εννοούμε τις επιχειρήσεις εκείνες που εδράζουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα στην έρευνα, την ανάπτυξη καινούριων, μοναδικών προϊόντων ή υπηρεσιών, καθώς επίσης και τις επιχειρήσεις εκείνες που ηγούνται στους τομείς τους και έχουν πασχίσει χρόνια να δημιουργήσουν ένα καλά εδραιωμένο και αναγνωρίσιμο brand.

Τι είναι όμως η καινοτομία; Σύμφωνα με τον ορισμό που δίνει ο ΟΟΣΑ στο “εγχειρίδιο Frascati”, καινοτομία είναι η μετατροπή μιας ιδέας σε εμπορεύσιμο προϊόν ή υπηρεσία, λειτουργική μέθοδο παραγωγής ή διανομής - νέα ή βελτιωμένη - ή ακόμα σε νέα μέθοδο παροχής κοινωνικής υπηρεσίας. Με τον τρόπο αυτόν ο όρος αναφέρεται στην διαδικασία. Από την άλλη μεριά, όταν με τη λέξη "καινοτομία" υποδηλώνεται ένα νέο ή βελτιωμένο προϊόν, εξοπλισμός, η υπηρεσία που διαχέεται επιτυχώς στην αγορά, η έμφαση δίνεται στο αποτέλεσμα της διαδικασίας. Ο ορισμός αυτός μας βοηθά να κατανοήσουμε και τη διαφορά της καινοτομίας από την δημιουργικότητα. Βλέπουμε λοιπόν ότι η καινοτομία δεν είναι η γέννηση νέων ιδεών. Η γέννηση νέων ιδεών είναι η δημιουργικότητα και είναι το πρώτο βήμα για την καινοτομία.

Η καινοτομία συνίσταται στην επιλογή κάποιων από τις νέες ιδέες και τη μετατροπή της σε προϊόν ή υπηρεσία για την εξυπηρέτηση των αναγκών ενός τμήματος της αγοράς.

Δυστυχώς έχουν αναπτυχθεί κάποιοι μύθοι γύρω από την καινοτομία, οι οποίοι ενδέχεται να αποτελούν εμπόδια για τα στελέχη και τις εταιρίες που θέλουν να επενδύσουν σε αυτή.

Μύθος 1

Η καινοτομία αφορά μόνο την τεχνολογία

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η τεχνολογία είναι σημαντική και πολλές φορές είναι το κερασάκι στην τούρτα. Η καινοτομία ωστόσο μπορεί να αφορά και άλλους τομείς των επιχειρήσεων, όπως ο τρόπος με τον οποίο διεξάγονται οι επιχειρησιακές λειτουργίες, οι τρόποι με τους οποίους μπορούν να αυξηθούν τα κέρδη και οι διαδικασίες με τις οποίες η εταιρία ανιχνεύει τις επιθυμίες των καταναλωτών.

Μύθος 2

Η καινοτομία απαιτεί ολοένα και περισσότερους πόρους

Τα στελέχη συχνά πιστεύουν ότι με το να δεσμεύουν και να ξοδεύουν ολοένα και περισσότερους πόρους στην ανάπτυξη και εισαγωγή στην αγορά νέων προϊόντων λύνουν το πρόβλήμα της καινοτομίας. Πολλές φορές η δέσμευση υπερβολικών πόρων μπορεί να σταθεί εμπόδιο στην καινοτομία, καθώς οι ομάδες παρασύρονται σε ατελείωτες προσπάθειες και άκαρπες συζητήσεις. Έτσι χάνεται πολύτιμος χρόνος. Εάν όμως δεν δεσμεύονταν τόσοι πόροι, οι προσπάθειες θα ήταν εστιασμένες και οι κινήσεις προσεκτικότερα μελετημένες, καθώς δεν θα υπήρχε ούτε χρόνος ούτε χρήμα για χάσιμο. Το πρόβλημα λοιπόν συνήθως είναι ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίζονται οι πόροι και όχι τόσο το μέγεθος των πόρων.

Μύθος 3

Μόνο μια κοσμογονική αλλαγή θεωρείται καινοτομία

Συνήθως οι καινοτομίες ξεκινούν σαν «ψίθυροι». Χρειάζεται χρόνος για να μετατραπούν οι «ψίθυροι» αυτοί σε ρηξικέλευθες και πρωτοποριακές προτάσεις που θα κερδίσουν τους καταναλωτές. Οι εταιρίες που πιέζονται να κάνουν «το μεγάλο μπαμ» συνήθως χάνουν πολύ καλές ευκαιρίες και ιδέες που εξελίσσονται αργά αλλά στο τέλος κάνουν τη διαφορά.

Μύθος 4

Η καινοτομία – και η ανάπτυξη που προκύπτει από αυτή – είναι τυχαία και απρόβλεπτη.

Η καινοτομία είναι πολύ πιο προβλέψιμη από ότι πιστεύουν οι περισσότεροι. Υπάρχουν πρότυπα επιτυχίας που εάν γίνουν κατανοητά ακολουθηθούν μπορούν να φέρουν εντυπωσιακά αποτελέσματα. Το ότι δεν γίνονται αντιληπτά και κατανοητά δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν. Θυμηθείτε ότι πριν 30 χρόνια η επίτευξη ολικής ποιότητας στη βιομηχανία θεωρούνταν απόλυτα τυχαίο γεγονός

Μύθος 5

Δεν μπορούν οι άνθρωποι να διδαχθούν πώς να γίνουν περισσότερο καινοτόμοι

Ο μύθος αυτός πηγάζει από την πεποίθηση ότι οι καινοτόμοι είναι ιδιοφυΐες. Στην πραγματικότητα, η καινοτομία στηρίζεται σε συγκεκριμένα πρότυπα που όλοι μπορούν να μάθουν και να διδαχθούν. Είναι μια πρόκληση που αξίζει κάποιος να αποδεχθεί.

Το GECON® INSTITUTE FOR INNOVATION έχει ως στόχο να καταρρίψει στην πράξη τους παραπάνω μύθους και να δώσει σε όλους τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτούνται για να γίνουν πιο καινοτόμοι και δημιουργικοί.

Η καινοτομία είναι κουλτούρα και απαιτεί πάνω από όλα τόλμη και ρίσκο. Το GECON® INSTITUTE FOR INNOVATION έρχεται να σπάσει τα καλούπια των παρωχημένων προγραμμάτων σπουδών των περισσότερων σχολών, τα οποία δημιουργούν στελέχη που αναπαράγουν οργανωμένα τα ίδια πρότυπα επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Το GECON® INSTITUTE FOR INNOVATION φιλοδοξεί να φέρει τα στελέχη σε επαφή με τη “νέα γη” της επιχειρηματικής επαγγελίας, την καινοτομία.


Κωφίδου 8, 55236 Πανόραμα, Θεσσαλονίκη, Τ. 2310 344091, F. 2310 344046, E. info@gecon.gr
8 Kofidou str, 55236 Panorama, Thessaloniki, Greece, Τ. +30 2310 344091, F. +30 2310 344046, E. info@gecon.gr
© 2007 Gecon Consulting